lørdag den 15. marts 2014

In love... with Berlin!

Hvor skal jeg starte? Der er sket SÅ meget siden mit sidste indlæg.

Onsdag var jeg ude med min buddy Nadja og shoppe. Vi tog i KaDeWe, da det åbenbart er "stedet" man skal opleve, når man er i Berlin. KaDeWe svarer til det danske Magasin, bare tyve gange større selvfølgelig ;-) Vi købte ingenting, da priserne er skruet helt op! Jeg var dog meget imponeret over deres madetage, hvor næsten hvert land var repræsenteret. Danmark var repræsenteret af Anthon Berg chokolade og Elefant øl! De havde dog ingen lakrids, så jeg må snart på jagt efter en butik, som nogen andre danskere fortalte mig om i Kreuzberg. Om aftenen var jeg til et Erasmus event. Erasmus er organisationen i EU, som står for udveksling mellem landene. Den sociale Erasmus organisation er på den anden side for folk fra hele verden. Vi var på en bar kaldet Lykia (S-bahn stop: Ostkreuz). Den kan varmt anbefales! De viser fodbold, og har billige priser på øl ;-) Jeg mødte så mange mennesker, og en del som bor på det samme kollegie som jeg. Størstedelen af deltagerne skulle studere International Business på HTW (det samme som mig). Alle var meget søde og imødekommende!

Torsdag var første skoledag! Alle virkede meget nervøse, og vi skulle alle præsentere os selv i en mikrofon enten på tysk eller engelsk. De fleste ville imponere lærerne, og tog den på tysk, hvilket resulterede i at det var en udfordring for alle os andre at forstå hvad de egentlig sagde. Ikke fordi de snakkede tysk, men fordi de snakkede tysk med vilde accenter ;-) Vi er 100 udvekslingstuderende fra 24 forskellige lande heriblandt Mexico, Brasilien, USA, Canada,  New Zealand, Australien, Kina, Japan, Rusland og en masse lande i Vesteuropa. Det er ekstremt spændende at møde så mange forskellige mennesker! Enhver samtale har startet med hvad var det nu du hed, hvor var det du kom fra, hvor bor du her i Berlin, og så er resten af tiden gået med at finde noget som vi indbyrdes havde tilfælles landene imellem - den er sikker hver gang ;-) Skolen bombarderede os med oplysninger, så da vi havde fri, var vi en gruppe på 15 stykker, som fandt noget frokost, som vi spiste på en græsplæne i det dejlige vejr ved siden af et marked. Jeg snakker jetta bra med et par svenske piger, vi har det skide sjovt, en hollandsk gut vi bare kalder Big B, fordi vi ikke kan udtale hans navn, og så Simon, der også kommer fra Business Academy Aarhus ligesom mig. Malin og jeg (en af de svenske piger) fandt et lækker frozen yoghurt sted i Alexa, et shoppingcenter på Alexanderplatz. Det var SÅ godt! Og kan varmt anbefales.


Om aftenen var jeg til aftensgudstjeneste i Berliner Dom med nogen danske piger! Jeg er ikke religiøs, men oplevelsen var unik, og jeg synes alle bør prøve det. Det er hver torsdag kl. 18, man skal bare sige til gutten i døren, at: "Ich bin hier für die Messe" og så bliver man lukket ind. Det er gratis og utrolig smukt! Vi gik efterfølgende ud og fik kaffe - jeg fik selvfølgelig ikke kaffe - men marshmellow kakao og marmorkage. Marmorkage minder mig om min farmor, så følte jeg lidt at hun var her med mig :'-)


Fredag havde vi tysk test. Vi skal have intensivkursus de næste to uger, så de skal vide hvilket niveau vi er på, og HAHA jeg tror, at jeg er skidt ;-) Hold nu op, jeg er blevet så dårlig til tysk...... Det bliver to laaaaange uger. Jeg havde været über praktisk med en madpakke, der selvfølgelig var utæt og lækkede i min taske (tun med spisekvark - det samme som skyr)... Farvel ildelugtende taske.. Sådan noget sker altid for mig :-D Så har jeg held i så meget andet! Vi fejrede at vi havde weekend med at smutte i Treptower Park og spise vores frokost. Efter frokost skulle alle ordne noget, men da jeg har været så heldig at have alt på plads, tog jeg turen til East Side Gallery. Jeg er SÅ imponeret. Det er dét sejeste, smukkeste, mest fantastiske kunst jeg nogensinde har set. Jeg elsker skjulte budskaber i billeder, og East Side Gallery er alt det, og meget mere. Hvis man er i Berlin, SKAL man virkelig tage turen! Jeg undskylder på forhånd fotospam fra galleriet ;-)


Om aftenen var vi til kollegiefest, 50 mennesker samlet et sted :D Det var så fedt, og vi blev godt getrunken.. Jeg lavede en ølsmagning med mig selv (selvfølgelig) og købte 4 forskellige specielle tyske øl, og en masse kleiner freigling ;-) Min favorit var helt klart den øl, der har et mærkat, der matcher min tattoo (Astra tror jeg den hed)! Vi tog videre i byen, og selvom det er virkelig fedt at gå i byen i Berlin, skal jeg virkelig styre mig overfor dørmændene hernede. Berlin er den mest diskriminerende by, når de lukker folk ind. Det handler ikke om du er smuk/grim, tyk/tynd, sort/hvid - det handler om hvilken følelse de lige vil have i deres club den aften. Vi tog egentlig 15 afsted til "Chalet", men kun 5 af os blev "udvalgt". Dørmanden stod og grinede, imens han afviste folk ved døren, og jeg havde allermest lyst til at fortælle ham om folks rettigheder, og hvad jeg egentlig synes om ham, men jeg valgte at lade være, da jeg oplevede præcis det samme en masse andre steder sidste weekend. Hvis det havde været i Danmark, var jeg gået et andet sted hen. Jeg bryder mig ikke om at støtte en virksomhed, som behandler folk på den måde. Min buddy fortalte mig, at det er normalt i Berlin, at man går fra club til club for at komme ind. Det er også normalt at have mørkt tøj på, helst sort uden mønstre og farver, så er der større sandsynlighed for at blive lukket ind. MEN MEN vi havde en super super fedt aften! Og hvilken aften ender ikke med at man falder i U-bahnen.... HAHA! Med en nyindkøbt döner i hånden selvfølgelig, men med mine ninja skills blev den reddet ;-)

Nu vil jeg tage til banko med "Simon says"! Vi lavede nye vendinger i går, fordi vi alle snakker forskellige sprog, så i stedet for at sige "I overslept", så siger man "I overdrunk" (f.eks. efter en torsdagsfest, hvis man ikke kommer i skole fredag - mor og far, det har jeg selvfølgelig aldrig gjort ;-) ). Vi synes selv det var sjovt :D Der er ingen copyright - feel free to use ;-) HAHA!

Overordnet jeg har det fantastisk, jeg er super glad, men jeg savner jer allesammen mega meget <3 I er i mine tanker hver dag!

xoxo, overdrunk Katrine

Ingen kommentarer:

Send en kommentar